T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İZMİR / GAZİEMİR - Sarnıç Şehit Uzman Çavuş Egemen Yıldız Ortaokulu

ECHO PROJE HAKKINDA

FIND MY ECHO IN YOU

SENDEKİ YANKIMI KEŞFET ERASMUS + PROJEMİZ

MAKEDONYA, POLONYA VE BULGARİSTAN ORTAKLIĞI VE OKULUMUZUN KOORDİNATÖRLÜĞÜNDE

YÜRÜTÜLMEKTEDİR.

 

26-06-2020

İnsanlık tarihinin önemli bölümünde, bir kişinin bir yerde yaşaması ve bir işi olması, genelde kendisiyle aynı dini ve kültürel pratiklere sahip insanlarla ilişki içinde olması beklenirdi. Oysa bugünün girift dünyası yüksek düzeyde empatiyle hareket etmemizi bekliyor. Empati, doğal olarak sahip olunan ya da ezberlenebilen bir şey değildir; günlük alışkanlıkların bir parçası olabilirse anlamlıdır. Bu parçanın eksikliği insanlarda genel duyarsızlık, dışlayıcı tutum, cinsiyet ayrımcılığı, her alanda hegemonik anlayış özetle ötekini algılayamama gibi önemli olumsuz davranışların bir alışkanlığa dönüşmesine neden olmaktadır. Peki eğitim sistemimiz bu olumsuzlukların çözümüne cevap veriyor mu? Eğitim sistemimiz bir alanda uzmanlaşmayı (matematik, fen...) baskın bir unsur haline getirmekle birlikte iyi davranış kazandırma süreçlerini yeterince işlememektedir. Millî Eğitim Bakanlığımız Kapsayıcı Eğitim Projesi ile "farklılıklara saygı anlayışını" felsefik bir değişimle sağlamak amacıyla öğretmen eğitimleriyle işe başlamıştır. Biz Bakanlığımızın projesini destekleyen, güçlendiren ve tamamlayan bir anlayışla, empatiyi kavrayıp bunu davranış haline getirmek istiyoruz. Empati kurmayı sadece ders kitaplarında sunulan bilgilerle öğretemeyeceğimizin farkındayız. Bunu deneyimlemek son derece önemli. Bunun için, bizden farklı koşullara sahip olan proje ortaklarımızla anlamlı bir plan içinde faaliyetler gerçekleştirmeye ihtiyacımız olduğunu düşünüyoruz. Farklı öğretmen, öğrenci, kültür, kurum ve sistemlerle ortaklık kurarak farklılıkları kapsama anlamında daha kalıcı deneyimler elde etmek istiyoruz. Projemizin kurum standardımıza katacağı birçok değerde bulunmaktadır. Polonya'nın  AB'ye katıldıktan sonra yenilenen eğitim programlarını incelemek, benzer coğrafyalarda yaşadığımız Bulgaristan ve Üsküp ile ortak sorunlara verdiğimiz tepkileri karşılaştırmak, ortak geçmişi ve kültürünü canlandırmak hedeflemekteyiz. Coğrafya olarak bizden oldukça uzak İspanya ve Portekiz'de ki ortaklarımızın eğitim yönetimi açısından merkeziyetçi yapıyı yumuşatarak yerel yönetimlere söz hakkı vermesi demokrasi kültürü, farklılıklara saygı ve empati konusunda eğitim sistemlerindeki gelişmeleri deneyimlemek, başardıkları ve başaramadıkları alanlarda iş birliğine giderek kültürel, kurumsal, eğitimsel tecrübelerini paylaşmanın yanında, öğrenci ve öğretmenlerimize yeni öğrenme imkanları oluşturmak istiyoruz. Şüphesiz bütün bu faaliyetler karşılıklı dil öğrenimi ve Avrupa kültürünü yakından tanımamızı ve Avrupa ile daha sağlıklı bir bütünleşmemize katkı sağlayacaktır. Öğrenciler, öğretmenler, ebeveynler ve okul idarecileri gibi paydaşlar için farkındalık yaratmak adına yerel ve uluslararası faaliyetler ayrıntılı olarak planlanmıştır. Bu faaliyetlere 10-14 yaş arası yüzlerce öğrenci katılacaktır. Birçok branştan yaklaşık 40 öğretmen proje faaliyetlerinde aktif yer alırken, yaygınlaştırma süreçleriyle yüzlerce öğretmene ulaşılacaktır. Eğitimde, empatinin bir alanda uzmanlaşmak kadar mühim olduğunu göstermek ve uygulamak istiyoruz. Proje kapsamında belirlenen etkinlikler üç aşama şeklinde planlanmıştır. Duyguları tanımayı amaçlayan ilk aşamanın ardından, duyguları ifade etmeyi amaçlayan ikinci aşama ve başkalarının duygularını tanımayı ve ifade etmeyi amaçlayan üçüncü aşama gelmektedir. Etkinliklerimiz okulun bütünpaydaşlarını kapsamaktadır. Bu bakımdan faaliyet akışı bireylerin kendilerini ve farklı olanı anlayarak, duyarlılık geliştirmelerini sağlayacak sağlıklı bir sıra oluşturmaktadır. İşe kendi duygularını fark etmekle başlıyoruz ve sonra ötekine yöneliyoruz. Kendini farketmeyen bireylerin, diğer bireylerin duygularını fark edip onların farklılığına saygı göstermesi mümkün değildir. Etkinlikler metodolojik olarak drama, grup oyunu, rol oynama, paylaşıma dayalı olarak planlanlanmıştır. Amacımız etkinliklerin uygulandığı grupların bu teknikler aracılığı ile empati becerilerinde gelişme sağlanması ve bunu daha geniş kitlelere yaygınlaştırmaları diyebiliriz. Her bir ortak yerel ve uluslararası etkinliklerin önemli bir parçası olarak yer almaktadır ve uygulama konusunda oldukça deneyimli öğretmenler bulunmaktadır.  Kültürlerarası farklılıkların böyle bir projede nasıl bir sonuca yol açabileceğine ilişkin sağlıklı ve uygulamaya dayalı bilimsel bir veri elde etmek de beklentilerimiz arasındadır. Böylece geleceğe dönük yapılabilecek çalışmalar için yol haritasına sahip olmak istiyoruz. Bütün bu deneyimlerin sonucunda eğitimde empatinin önemi ve etkinlikleri gibi bilgilerin yer aldığı bir kitapçık oluşturarak proje ortaklarının ülkelerinde de dağıtılmak üzere basımı gerçekleştireceğiz. Proje bitiminde edindiğimiz tecrübeler doğrultusunda her dönem başında Toplum Hizmeti faaliyetleri planlayarak sınıf dışında sürdürülecek çalışmalar ile öğrencilerimizin ve öğretmenlerimizin ötekinin farkında olma duygusunu süreklileştirmeleri ve yaygınlaştırılmaları sağlanacaktır.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 26.06.2020 - Güncelleme: 30.01.2021 17:29 - Görüntülenme: 406
  Beğen | 0  kişi beğendi